Oavsett hur din affärsverksamhet ser ut, om du driver ett stort företag eller en webb-shop, eller kanske något mittemellan, så har du förmodligen fått höra att du måste synas i sociala medier för att hitta dina kunder.
Det låter bra, och det är det också, åtminstone i teorin. Men i praktiken är det ofta så för många, och du kanske är en av dem, att marknadsföring via sociala medier blir en stor frustration. Många lägger ner mycket tid på det, men når inte de resultat de vill ha. Men det behöver inte vara så!
Att använda sociala medier för marknadsföring kräver skicklighet och det är något som man kan lära sig. Så oroa dig inte, det finns hjälp att få. När du väl har lärt dig de viktigaste nycklarna till hur man marknadsför sig på sociala medier, kommer du att kunna nå de resultat du vill ha och som du säkert redan har läst en hel del om. Låt oss börja med de första viktiga stegen.
Den rätta plattformen
Tänk på din målgrupp – vilka är de och i vilka sociala medier finns de idag? När du väljer de rätta plattformarna, blir din marknadsföringskampanj mer effektiv. Låt oss ta ett exempel. Om ditt erbjudande är en business-to-business-produkt, är LinkedIn troligen den rätta plattformen för dig. Utgå också från vilken slags produkt eller tjänst du erbjuder och välj den plattform som passar bäst för den. En fotograf till exempel fokuserar med fördel på Instagram, eftersom det är ett visuellt medium som passar bättre för den typen av tjänst.
Att hitta och fokusera på rätt plattform, betyder inte att du helt ska strunta i alla de andra plattformarna. Men du behöver lägga den största delen av din tid på de plattformar som ger mest resultat.
Optimera dina profiler
När du inleder en marknadsföringskampanj,är det lätt hänt att du börjar med att lägga all energi på det budskap du vill sända ut. Men A och O inom sociala medier är att börja med att skapa din profil. Se till att den innehåller rätt kontaktuppgifter, som till exempel en länk till den eller de hemsidor du vill att dina leads ska besöka. Den behöver också innehålla en konkret uppmaning till besökaren att ta nästa steg. Rätt utformad kan din profil generera många leads!
Kom ihåg att sociala medier är ett samtal
Det är viktigt att vara medveten om att sociala medier bygger på samtal och dialoger. Det bästa sättet att engagera din målgrupp är därför att börja lyssna på dem.
Se till att bevaka och följa upp alla de gånger då ditt företag eller varumärke omnämns på sociala medier. Lägg märke till vilka nyckelord och hashtags som används i sammanhanget. Studera också på vilket sätt dina konkurrenter använder varje plattform. När du är uppdaterad på vad som händer, blir det lättare att utforma ditt budskap så att det lever upp till din målgrupps förväntningar. Själva idén med sociala medier är inte att basunera ut ett budskap till potentiella leads, utan att bli en del av pågående konversationer.
Du kan komma att behöva ett verktyg för ”social media management”, dvs hanteringen av dina sociala medier. Många av dem kan du använda för att schemalägga dina budskap så att de sänds ut och tas emot vid en optimal tidpunkt.
Använd skyddat material
Att dela information som innehåller mervärde med andra är bra, men varje konversation på sociala medier borde också ge dig något i gengäld. Ett enkelt och bra sätt att generera fler leads, är att be om dina kontakters e-post adress för att de exempelvis ska få tillgång till en e-bok, en film eller någon annan information som ger dem mervärde.
Det viktiga här är att se till att allt material du erbjuder utgör en del av en stadig ström av kvalitativ information, utan extra kostnad för din målgrupp. Var aktiv i konversationer och be sedan om belöningen.
Köpta, riktade annonser
Annonsernas utformning kan variera något beroende på vilken plattform du väljer att arbeta med. Men de flesta medier såsom Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram med flera, har avancerade verktyg som gör det möjligt för dig att rikta dina köpta annonser till de du verkligen vill nå. Det här gör annonser på sociala medier till ett kostnadseffektivt sätt att nå ut. Många marknadsförare tycker därför att köpta annonser är mer effektiva än andra budskap som man delar på sociala medier.
För att få ut maximal nytta av dina riktade annonser, behöver du ha god kännedom om din målgrupp. Idag kan filter riktas mot så specifika söktermer som exempelvis jobbtitlar, och då blir din kunskap om din målgrupp din nyckel för en framgångsrik kampanj. När du använder dig av köpta, riktade annonser, behöver du även tänka på att skapa unika budskap som är riktade till målgruppen. Ett personligt tilltal och budskap är ett bra sätt att generera fler leads.
Ge dina kontakter ett erbjudande
För att generera fler leads, behöver du erbjuda dem något som belöning för att få deras kontaktuppgifter. Det finns flera sätt att göra det på och du kan använda dem alla en och en över en längre tidsperiod.
- Tävlingar eller lotterier: Att delta utan kostnad i en tävling är ett bra sätt att få dina leads att ge dig sina kontaktuppgifter. Belöningen kan vara din produkt eller tjänst, eller något annat som är relaterat till det.
- En kostnadsfri test-period: Om det går att lösa på ett praktiskt sätt, till exempel om ditt erbjudande är en digital produkt, kan du erbjuda dina följare en gratis test-period under en begränsad tid. Det här är ett effektivt sätt att konvertera dina leads till att bli betalande kunder, men också ett bra sätt att utöka din lista med kontaktuppgifter.
- Analysera köpbeteenden: Be dina kontakter och följare att svara på frågor relaterade till din produkt eller tjänst. Du marknadsför det som ett sätt att forma dina framtida erbjudanden. Glöm bara inte bort att be om kontaktuppgifter någonstans i frågeformuläret. Det finns bra verktyg för detta, till exempel SurveyMonkey.
Följ upp allt
Nyckeln till att veta vilka marknadsföringsstrategier du ska fokusera på är uppföljning. Många marknadsföringschefer lägger ner mycket tid på strategier som inte levererar, helt enkelt på grund av att de inte har tillräckligt med affärsdata och beslutsunderlag för att upptäcka vad som inte fungerar.
En genomtänkt uppföljning gör det möjligt för dig att se varifrån dina leads kommer, vad som fungerar och vad som inte fungerar. Då kan du finslipa dina strategier så att de passar din målgrupp
Slutsats
Marknadsföring via sociala medier fungerar, och när den utformas på rätt sätt, fungerar den dessutom väldigt bra. Hamna inte på efterkälken på det här området. Anpassa dina strategier och marknadsför din produkt eller tjänst i flera kanaler. Dina följare på Twitter är exempelvis inte likadana som dina kontakter på Facebook. Planera, följ upp dina resultat och erbjud din målgrupp mervärde. Din lead generering kommer att skjuta i höjden.
Avslutningsvis…
BizWell är ett svenskt företag mitt i hjärtat av Stockholm. Vi tillhandahåller affärsdata till företag, myndigheter och organisationer i för närvarande mer än 100 länder. När du använder BizWells tjänster inom leadsgenerering kan du öka din försäljning genom att hitta nya kvalificerade leads för just din produkt eller tjänst. Vi hoppas att den här informationen har varit användbar för dig och vi skulle gärna sitta ner med dig och tala om vilka behov just du har när det gäller leadsgenerering. Risken är minimal, så varför inte testa? Kontakta oss redan idag för att öka tillväxten i ditt företag.
Mark Bishop
Expert inom digital marknadsföring