7 tips för en framgångsrik e-post marknadsföringskampanj

I dessa dagar när sociala medier tycks dominera marknadsföringsvärlden så finns det ändå en plats för framgångsrika e-post kampanjer. E-post är mer personligt och kan tala direkt till potentiella kunder. Ett väl utformat budskap kan också uppfattas som mer intimt och personligt än en annons som dyker upp på Facebook eller Twitter.

När det gäller e-post marknadsföring så blir resultatet aldrig bättre än din kampanj. Slumpvisa massutskick är inte ett dugg bättre än traditionellt ”spam”. Om inte mottagaren öppnar ditt mail, eller ännu värre, reagerar negativt på det så finns det inget syfte med att skicka det eller hur?

Därför är det väldigt viktigt att du skapar en e-post marknadsföringskampanj som inte bara når rätt målgrupp utan också får dem att faktiskt läsa ditt meddelande. Att få dina potentiella kunder att öppna ditt mail är bara en del av det du vill åstadkomma.

Hela syftet med e-post marknadsföringskampanjen är att öka försäljningen eller din kundstock. Ditt mail måste driva mottagaren till att agera. Annars har du förlorat hela syftet med kampanjen.

Här följer sju tips för att skapa en framgångsrik e-post marknadsföringskampanj!

  1. Du måste marknadsföra till rätt målgrupp
    Det fyller ingen funktion att skicka iväg en massa mail om du inte skickar dessa till rätt personer. Du behöver avsätta tid för att ringa in den perfekta målgruppen för ditt mail. Det här kan göras på olika sätt. Du kanske har en lista på kunder som inte beställt något på ett tag. Eller så kanske du prenumererar på en tjänst som den som vi på BizWell levererar där du erhåller listor på potentiella kunder. Beroende på vad ditt mål är så kan din målgrupp bestå av endast ett fåtal mottagare till en större målgrupp. Var noga med att skicka till personer som kommer att gensvara. Om du t.ex. säljer vägassistansförsäkringar till bilar så kanske du vill nå bilägare vars nybilsgaranti är på väg att gå ut. Ditt mål är att nå människor som är i behov av en extra trygghet inom en snar framtid. Om du skickar mail på måfå till en slumpvis utvald grupp människor så kommer resultatet att bli att du når personer som troligen inte har behov av era tjänster. Det kommer också att påverka ditt varumärke negativt.
  2. Se till att ditt budskap upplevs som personligt
    Människor kommer att ignorera ett mail som ser ut som ännu ett reklammail. Det är mycket större chans att en person öppnar ditt mail om det får dem att känna sig speciell. Du kan använda olika tekniker med t.ex. ”säljtunnlar” för att uppnå detta eller så kan du skriva ditt mail på ett sådant sätt att det talar direkt till mottagaren. Om möjligt, se till att ditt mail titulerar mottagaren med dess namn. Om det inte är något som du kan göra så se i alla fall till att din målgrupp är väldigt specifik för ditt syfte. Om du säljer programvara för bokföringsbyråer så vill du sannolikt inte nå jordbrukare och de vill sannolikt inte ha ett sådant mail heller.
  3. Låt din layout vara enkel och stilren
    Det här känns som sunt förnuft men det är väldigt viktigt. Se till att ditt utskick har en enkel och stilren layout. Om ditt budskap är för rörigt eller har för mycket text så kommer ingen att läsa det. Se till att ditt meddelande innehåller endast det allra viktigaste som du vill kommunicera (du behöver inte berätta allt i första mailet) och tänk igenom hur du använder fet text, understrykningar och stycken.
  4. En video är värd tusen ord!
    Om ditt mail innehåller för många ord så kommer ingen att läsa det. Ditt mail kommer att hamna i skräppostmappen snabbare än du kan blinka. Det är viktigt att du använder relevanta bilder tillsammans med ditt innehåll men det som fungerar ännu bättre är VIDEO. Lägg in en intresseväckande miniatyrbild och länka den till en video tillsammans med en titel som fångar intresset hos mottagaren. Det kommer garanterat att resultera i många fler klick till din webbplats och det är ett sätt att få igenom ditt budskap utan att tråka ut din publik. Om det tar mer än några sekunder för din mottagare att få en bra överblick över innehållet i ditt mail så kommer dom inte att läsa det. Varför slösa bort en massa tid på att skriva fina texter om ingen tar sig tid att läsa dem?
  5. Inkludera alltid en uppmaning till handling (Call to Action)
    Hela syftet med din e-post marknadsföringskampanj är att få mottagaren att GÖRA någonting. Kanske är du ute efter att öka försäljningen? Om så är fallet, styr mottagaren mot att köpa någonting. Om du vill att personer ska prenumerera på ditt nyhetsbrev, ha med en länk till en sida där de kan göra det. Du måste göra det enkelt för läsaren att vilja göra någonting. Om det krävs en hel del arbete från deras sida så kommer dom att radera ditt mail och glömma bort att du finns.
  6. Använd en intressant titel i ämnesraden
    Om dina mottagare inte känner sig manade att öppna ditt mail så kommer dom inte heller att göra det. Det är väldigt enkelt att bara trycka på ”delete” på tangentbordet. Om ditt mail inte inkluderar en väl genomtänkt och intressant ämnesrad så slösar du bort din tid. Kanske kan du framhäva något brådskande i din ämnesrad – få mottagaren att vilja öppna det på en gång. Ett annat sätt är att erbjuda något gratis i ämnesraden. Även om du bara erbjuder gratis rådgivning eller liknande så älskar människor att få något för inget under förutsättning att det som erbjuds har ett upplevt faktiskt värde för mottagaren.
  7. Var inte ett plågoris
    Det finns de som tror att en framgångsrik e-post kampanj handlar om upprepade försök till kontakt. Tvärtom! Om din målgrupp mottar mail från dig varje dag eller ens ett par gånger i veckan så kommer de att bli irriterade. Om du irriterar potentiella kunder så kommer de alltid att förbli just det – potentiella kunder. För att du ska kunna hala in dem så vill du vara kvar i deras sinnen utan att gå dom på nerverna! Det är en balansgång som kräver kompetens och det är viktigt att du schemalägger dina mail så att de inte överväldigar din målgrupp.

När det kommer till att utforma en framgångsrik e-post marknadsföringskampanj så måste du komma ihåg detta – du är endast så bra som ditt senaste mail! Om mottagaren inte kommer ihåg dig så existerar du inte för dem. Om du irriterar dina kunder så blir du inget annat än ett plågoris. Det är en tunn linje mellan att marknadsföra sig på ett bra sätt via e-post och att köra över mottagarna.

De goda nyheterna är att det faktiskt inte är så svårt att utforma en framgångsrik e-post kampanj. Om du följer tipsen ovan så kommer du att finna att du kan nå rätt personer med rätt budskap i just rätt tid!

 

emma-blog-smallEmma Parer
Expert inom digital marknadsföring